Stap per stap door de dekolonisatie - Podcast van UNYA Gent

18-11-2022

Stilstaan bij de koloniale geschiedenis van de stad: “Stap per stap door de dekolonisatie” is een audiowalk in het hartje van Gent, waarbij jullie als luisteraars op verschillende locaties de kans krijgen even stil te staan bij de koloniale geschiedenis van de stad. Eryckah Sway, de host van de audiowalk, gaat tijdens elke aflevering in gesprek met activisten, professoren en studenten.

U kunt inpikken op elke locatie en de wandeling van daaruit verder zetten maar het is geen vereiste om de afl everingen in volgorde te beluisteren. Als een spreker u verder interesseert, kunt u het volledige gesprek ook vinden op het luisterplatform.

Deze audiowalk is een project van UNYA Gent, gefinancierd door Global Minds Fund. Als studenten hopen we op deze manier open conversatie te stimuleren waarbij onze geschiedenis in zijn huidige context wordt geplaatst.

Tijdens negen audio-wandelingen leidt Eryckah Sway de weg langs Gentse pleinen, gebouwen én hun koloniale geschiedenis. Keer op keer met een nieuwe, boeiende gast:

➤ 18/11: Erika Tankam, bestuurslid AfroMedica
➤ 25/11: Activiste en coach bij Hand in Hand tegen racisme, Nyanchama Okemwa
➤ 2/12: Michael Meeuwis, professor Lingala and African Linguistics UGent
➤ 9/12: Annelies Verdoolaege van Gents Afrika Platform (UGent)
➤ 16/12: Robrecht Declercq, postdoctoraal onderzoeker en docent aan de faculteit Geschiedenis UGent
➤ 23/12: Philsan Osman, studente Afrikaanse Talen en Culturen aan de UGent en werkt bij Black History Month Belgium
➤ 30/12: Stef Craps, professor English Literature UGent